FREE4x4 zajmuje się organizacją zlotów, rajdów i wyjazdów turystycznych
dedykowanych głównie posiadaczom Land i Range Roverów

CAN - komunikacja CAN w Land Roverze

12-03-2015
Komunikacja CAN w samochodach to już standard od wielu lat, jednak potrafi zaskoczyć. Poczytaj zanim...

Poczytaj zanim pojedziesz na wyprawę, oddasz auto w niepowołane ręce lub sam zaczniesz dłubać w poszukiwaniu utraconego sygnału. Przekonasz się za chwilę, że naprawa szyny CAN może nie być łatwa i wymaga znajomości tematu.

To też przestroga przed autami z ciekawą i nietuzinkową przeszłością.

 

W naszym serwisie 4Land, który słynie w świecie z jakości ;) i podejścia do wszelkich niezidentyfikowanych problemów, kilkanaście lat temu stworzyłem specjalny dział AA (Arbeit Allergy), którego celem jest poszukiwanie...

Cały czas usilnie pracuję nad jego rozwojem i kilka lat temu, doceniony przez Jack'a D. skorzystałem z zaproszenia na seminarium w Chinach i Nepalu.

Tam wyselekcjonowani inżynierowie przygotowali praktyczne przykłady problemów natury elektrycznej i ich rozwiązania. Ponieważ wszystko było stosunkowo ściśle tajne, dzielę się tym co udało mi sie przemycić pod pozorem kukania tu i ówdzie.

Do dzisiaj te warsztaty są dla mnie inspiracją. Marzę o kolejnej eskapadzie do Nepalu.

 

Słowo wprowadzenia czyli co to jest CAN?

 

CAN - Controller Area Network - dwuprzewodowa magistrala komunikacyjna pomiędzy modułami samochodu (ABS, skrzynia, silnik, kontroler nadwozia itp). Czyli takie rozwiązanie, dzięki któremu pomiędzy poszczególnymi modułami nie trzeba ciągnąć kilometrów kabli. Wszystkie te moduły połączono w sieć i komunikują się za pomocą dwóch kabelków sympatycznie skręconych ze sobą :)

Szczegółowy opis idei CAN-u - Wikipedia

 

Przykładowy schemat sieci CAN z samochodu osobowego. W dużo bardziej skomplikowanym Land Roverze tych komponentów jest delikatnie więcej;)

 

 

 

 

 

 

 Poniżej kilka rozwiązań CAN-u stosowanych w różnych konfiguracjach. Tu na przykładzie Disco Polo Sporta.

 

 

 

Pomiędzy tylną częścią nadwozia a przodem. Tam często jest przerwa, szczególnie w autach, które spotkały się z TIR-em.

 

 

Tu okolice słupka A. Bywa, że jest korozja od gleby... po dachu.

 

 

W zielonym Sporcie... który pierwotnie był czarny.

 

 

A tu znany wszystkim elektronikom, słupek B.

 

 

Przejście w okolicach słupka lewego. Poprawny przypadek dobrze zakonserwowanej wiązki.

 

 

No i częsty przypadek przetarcia wiązki tuż za nadkolem. Wczesne modele, głównie te z Allegro z przebiegiem 80 tyś z 2005 roku.

 

 

Tu wersja HSE, widać prądy wirowe, których dopuścił się Czesio mechanizator, wycinając zbędną miedź.

 

 

I ciekawe zastosowanie mufki, częsty przypadek w autach powypadkowych. Znak rozpoznawczy prawdziwego, szczodrego, polskiego handlarza aut, który wszystko zrobił na piko belo... jak dla siebie, nie oszczędzając ani centa. Nawet dwóch.

 

 

Zanim postanowisz spełnić swoje marzenie i zakupisz idealny pojazd od idealnego handlarza, sprawdź dokładnie stopień ich pokrewieństwa ze słowem IDEALNY.

t

 

 

imprezy off-road, rajdy 4x4, land rover, range rover, turystyka alternatywna, wyprawy 4x4, wyprawy off-road, land rover off-road
Szybki kontakt:
Tomek Staniszewski+ 48 607 318 880tomek@free4x4.pl

Copyright [c] 2007-2024 4x4 FREE Off Road Club! All rights reserved.

Projekt i wykonanie: demeco.pl