Free zine
+ archiwum wiadomościCAN - komunikacja CAN w Land Roverze
Poczytaj zanim pojedziesz na wyprawę, oddasz auto w niepowołane ręce lub sam zaczniesz dłubać w poszukiwaniu utraconego sygnału. Przekonasz się za chwilę, że naprawa szyny CAN może nie być łatwa i wymaga znajomości tematu.
To też przestroga przed autami z ciekawą i nietuzinkową przeszłością.
W naszym serwisie 4Land, który słynie w świecie z jakości ;) i podejścia do wszelkich niezidentyfikowanych problemów, kilkanaście lat temu stworzyłem specjalny dział AA (Arbeit Allergy), którego celem jest poszukiwanie...
Cały czas usilnie pracuję nad jego rozwojem i kilka lat temu, doceniony przez Jack'a D. skorzystałem z zaproszenia na seminarium w Chinach i Nepalu.
Tam wyselekcjonowani inżynierowie przygotowali praktyczne przykłady problemów natury elektrycznej i ich rozwiązania. Ponieważ wszystko było stosunkowo ściśle tajne, dzielę się tym co udało mi sie przemycić pod pozorem kukania tu i ówdzie.
Do dzisiaj te warsztaty są dla mnie inspiracją. Marzę o kolejnej eskapadzie do Nepalu.
Słowo wprowadzenia czyli co to jest CAN?
CAN - Controller Area Network - dwuprzewodowa magistrala komunikacyjna pomiędzy modułami samochodu (ABS, skrzynia, silnik, kontroler nadwozia itp). Czyli takie rozwiązanie, dzięki któremu pomiędzy poszczególnymi modułami nie trzeba ciągnąć kilometrów kabli. Wszystkie te moduły połączono w sieć i komunikują się za pomocą dwóch kabelków sympatycznie skręconych ze sobą :)
Szczegółowy opis idei CAN-u - Wikipedia
Przykładowy schemat sieci CAN z samochodu osobowego. W dużo bardziej skomplikowanym Land Roverze tych komponentów jest delikatnie więcej;)
Poniżej kilka rozwiązań CAN-u stosowanych w różnych konfiguracjach. Tu na przykładzie Disco Polo Sporta.
Pomiędzy tylną częścią nadwozia a przodem. Tam często jest przerwa, szczególnie w autach, które spotkały się z TIR-em.
Tu okolice słupka A. Bywa, że jest korozja od gleby... po dachu.
W zielonym Sporcie... który pierwotnie był czarny.
A tu znany wszystkim elektronikom, słupek B.
Przejście w okolicach słupka lewego. Poprawny przypadek dobrze zakonserwowanej wiązki.
No i częsty przypadek przetarcia wiązki tuż za nadkolem. Wczesne modele, głównie te z Allegro z przebiegiem 80 tyś z 2005 roku.
Tu wersja HSE, widać prądy wirowe, których dopuścił się Czesio mechanizator, wycinając zbędną miedź.
I ciekawe zastosowanie mufki, częsty przypadek w autach powypadkowych. Znak rozpoznawczy prawdziwego, szczodrego, polskiego handlarza aut, który wszystko zrobił na piko belo... jak dla siebie, nie oszczędzając ani centa. Nawet dwóch.
Zanim postanowisz spełnić swoje marzenie i zakupisz idealny pojazd od idealnego handlarza, sprawdź dokładnie stopień ich pokrewieństwa ze słowem IDEALNY.
t